20 março, 2014

Numa sala perto de mim #264

The Music Lesson, Johannes Vermeer, 1662-5

Tim's Vermeer (2013) documents the search for Vermeer's exact technique, beyond the notion of perspective, the use of geometry, or the camera obscura. Vermeer's outstanding work could be the result of the ingenious use of optical devices, mirrors, the laws of physics and a tremendous amount of patience. Tim Jenison's obsession leads him into the passionate journey of replicating The Music Lesson. Over the course of five years this man, who is not an artist and has never been trained in painting, conversed with art historians, museum curators, painters, scientists, and doctors, in order to assess the plausibility of his theory. Only then did he embark on the audacious task of assembling the exact room where Vermeer painted The Music Lesson to the smallest detail --a remarkable achievement on its own, given that most of the elements in the painting are not readily available-- so that he was finally ready to start painting.

And there we have it: digital photography quality with seventeenth century technology!
____________

Tim's Vermeer (2013) documenta a investigação da técnica exacta de Vermeer, para além da noção de perspectiva, ou do uso da geometria ou da câmera obscura. O trabalho notável de Vermeer poderá ter resultado da engenhosa combinação de mecanismos ópticos, espelhos, das leis da física e de uma enorme paciência. A obsessão de Tim Jenison levou-o a um apaixonado percurso para replicar o quadro Lição de Música. Durante cinco anos este homem, que não é artista nem nunca teve aulas de pintura, conversou com historiadores de arte, curadores de museu, pintores, cientistas e médicos, para avaliar a plausibilidade da sua teoria. Só depois embarcou na audaz tarefa de montar o espaço exacto onde Vermeer terá pintado o famoso quadro até ao mais ínfimo detalhe --em si mesmo um trabalho digno de nota dado que a maior parte dos elementos presentes no quadro não se encontra disponível nos dias de hoje-- até que finalmente pudesse começar a pintar.


E aí temos: qualidade de fotografia digital com tecnologia do século XVII!

Sem comentários: